Societatea civilă cere Parlamentului să respecte și să protejeze diversitatea familiei în România

Societatea civilă cere Parlamentului să respecte și să protejeze diversitatea familiei în RomâniaOrganizațiile semnatare solicită plenului Senatului României să respingă propunerea legislativă privind redefinirea familiei, întrucât aceasta nu este nici necesară, nici oportună și contravine standardelor de drepturile omului asumate de statul român și garantate cetățenilor prin articolul 26 din Constituția României, ce protejează viața privată și de familie a tuturor. Adevăratul scop al iniţiativei este acela de afirmare şi perpetuare a discriminării în baza orientării sexuale, scop care contravine dreptului la demnitate umană, obligației statului român de non-discriminare şi principiului egalităţii. Posibila suprapunere a referendumului cu alegerile parlamentare urmărește deturnarea procesului electoral, poluarea acestuia cu mesaje homofobe și limitarea posibilității de analiză corectă, de informare și educare a întregii societăți. Mai grav, organizarea unui referendum pe această falsă problemă a redefinirii familiei distrage atenția societății de la dificultățile majore cu care se confruntă familiile din România, precum sărăcia, lipsa accesului la educație și servicii de sănătate, șomajul, violența domestic și absența unor programe adecvate de protecție și asistență socială. Propunerea de modificare a Constituției, venită din partea unor organizații conservatoare și religioase, cu susținerea explicită a Bisericii Ortodoxe Române și a unor culte din România, departe de a rezolva o criză demografică așa cum se pretinde, vizează stigmatizarea persoanelor lesbiene, gay, bisexuale și transgender (LGBT) și excluderea lor, pe cât posibil, din societate, prin negarea unor drepturi civile, ce țin de reglementarea relațiilor interpersonale și protecția vieții lor familiale. Inițiativa urmărește substituirea instituțiilor civile ale statului, instituții deschise tuturor cetățenilor, și redefinirea acestora din perspectiva religioasă majoritară. Chiar mai îngrijorător este că aceste organizații vizează modificarea Constituției concomitent cu alegerile parlamentare din 2016, folosind deseori un discurs instigator la ură care are potențialul de a genera o întreagă campanie electorală bazată pe homofobie și nu pe proiecte politice. Acest fapt creează un risc major pentru siguranța persoanelor LGBT atât în spațiul public, cât și în mediul profesional, educațional sau în interacțiunea cu autoritățile publice.Parlamentarii, în analiza propunerii de modificare a Constituției, trebuie să rețină următoarele puncte:

  1. Propunerea de modificare a articolului 48 din Constituție constituie un exercițiu inutil, manipulator și generator de ură la nivelul întregii societăți – modificarea articolului 48 în modul solicitat de inițiatori nu aduce efecte juridice imediate în folosul persoanelor heterosexuale căsătorite sau care intenționează să se căsătorească și nu îmbunătățesc condiția familiei în societate.
  2. Modificarea articolului 48 pentru a reflecta protecția cuplurilor căsătorite heterosexuale doar în scop procreativ ignoră diversitatea intrinsecă a familiilor din România și riscă să scoată în afara protecției constituționale cuplurile heterosexuale stabile, dar necăsătorite, cuplurile heterosexuale căsătorite care nu au copii, cuplurile heterosexuale cu copii născuți în afara căsătoriei, familiile monopartentale, familiile extinse în care bunicii sau alte rude apropiate cresc copii, dar și familiile bazate pe cupluri de același sex, care în acest moment nu sunt protejate de nicio prevedere a legislației din România.
  3. Încălcarea dreptului la viață privată prin substituirea unei instituții civile cu una religioasă, nu trece testul constituțional de restrângere a drepturilor fundamentale, contravenind prevederilor constituționale și standardelor de drepturile omului asumate de stat.
  4. Politicile publice și cele constituționale nu se pot formula în baza unor prejudecăți. Mai mult, percepțiile sociale în privința persoanelor LGBT în România sunt în continuă schimbare, și nu putem formula politici constituționale în baza unor opinii și prejudecăți de moment, mai ales în condițiile în care opinia publică față de persoane LGBT a devenit mai tolerantă și inclusivă în ultimii 20 de ani.
  5. O analiză comprehensivă a instituției familiei în societatea românească, a diversității acestor modele existente, a nevoilor reale și a mijloacelor pe care statul le are la îndemână pentru a sprijini diversitatea familiilor nu poate fi realizată contra-cronometru, în context electoral, încurajând discursuri populiste nocive. În contextul dat, se urmărește exclusiv instrumentalizarea homofobiei și deturnarea dezbaterilor electorale legitime în cadrul unui referendum organizat ca mijloc de blamare și excludere a persoanelor homosexuale.
Rolul Parlamentului este acela de a promova un dialog consolidat, responsabil și tolerant în privința minorităților, ceea ce nu se poate realiza în contextul unui vot popular asupra unui subiect în care populația nu are acces la informație suficientă și echilibrată pentru a putea formula o decizie. Reamintim membrilor Parlamentului că referendumul local trebuie anunțat cu minim 20 de zile înainte de organizarea lui. Parlamentul nu trebuie să ignore un minim standard democratic, prin organizarea unui referendum national cu o campanie mai scurtă de informare decât cea reglementată pentru consultarea populației la nivel local. Organizații semnatare (în ordine alfabetică):
  1. ActiveWatch
  2. Agenția Împreună
  3. Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR)
  4. Asociația ACCEPT
  5. Asociața Ema
  6. Asociatia „Help to Heart (Ajuta Viata)”
  7. Asociația ANAIS
  8. ASOCIATIA ATELIERE FARA FRONTIERE
  9. Asociatia CERC – Centrul European de Resurse Creative
  10. Asociatia E-Civis
  11. Asociatia E-Romnja
  12. Asociatia Filiala Sfantul Stefan Barlad
  13. Asociația Front
  14. Asociatia Grupul Roman pentru Apararea Drepturilor Omului – GRADO
  15. Asociația HUMAN CATALYST
  16. Asociația Institutul Prezentului
  17. Asociația LGBTeam
  18. Asociatia Lindenfeld, programul Campanie Împotriva Homofobiei și Transfobiei
  19. Asociatia Maatka PHI
  20. Asociatia Mame pentru Mame
  21. Asociatia MetruCub – resurse pentru cultură
  22. Asociația Mișcarea Civică Miliția spirituală
  23. Asociatia Misiune Nobila
  24. Asociația Necuvinte
  25. Asociatia One World Romania
  26. Asociatia Pas Alternativ
  27. Asociatia Pentru Dialog Intercultural
  28. Asociatia pentru Libertate si Egalitate de Gen- A.L.E.G.
  29. Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc
  30. Asociația Plural
  31. Asociatia Sens Pozitiv
  32. Asociatia Solidaritatea pentru Libertatea de Constiinta
  33. Asociația SPICC (Solidaritate, Participare, Incluziune, Comunicare, Cooperare)
  34. Asociatia Umanista Romana
  35. ASOCIATIA VIITORUL TINERILOR
  36. ASUR – Asociația Secular-Umanistă din România
  37. ATU – asociatia pentru tranzitie urbana
  38. CARUSEL
  39. Centrul de Acţiune pentru Egalitate şi Drepturile Omului (ACTEDO)
  40. Centrul de Resurse Juridice
  41. Centrul de Resurse pentru participare publică – CeRe
  42. Centrul de Studii în Idei Politice (CeSIP)
  43. Centrul de Studii Internationale
  44. Centrul de Studii Juridice și Drepturile Omului
  45. Centrul Euroregional pentru Inițiatie Publice (ECPI)
  46. Centrul FILIA
  47. Centrul pentru Inovare Publică
  48. Centrul pentru Jurnalism Independent
  49. Centrul pentru Studiul Democratiei
  50. Consiliul Tineretului din Romania
  51. Federatia ONG Muntenia
  52. Fundatia Centrul de Mediere si Securitate Comunitara
  53. Fundatia Centrul Parteneriat pentru Egalitate
  54. Fundatia Centrul pentru Politici si Servicii de Sanatate
  55. FUNDATIA COMPARTIR
  56. Fundația Gabriela Tudor
  57. Fundatia Little Johns
  58. Fundatia PARADA
  59. Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile
  60. FUNDATIA PROIECTUL DE EDUCATIE CIVICA SI DEZVOLTARE ACADEMICA
  61. Funky Citizens
  62. Giuvlipen The Roma Feminist Theatre
  63. Institutul pentru Politici Publice
  64. Make a Point
  65. MCA ROMANIA – CENTRUL PENTRU MONITORIZAREA SI COMBATEREA ANTISEMITISMULUI DIN ROMANIA
  66. Median Research Centre
  67. MozaiQ
  68. Pieces of Heaven
  69. PSI România, programul Eu Sunt! Tu?
  70. Romanian Harm Reduction Network
  71. Romanian Women Lobby
  72. SEXUL vs BARZA
  73. Societatea Academică din România
  74. Societatea de Analize Feministe AnA
  75. Societatea de Educatie Contraceptiva si Sexuala (SECS)
  76. Societatea Independenta Romana a Drepturilor Omului – SIRDO
  77. Tineri pentru Tineri
  78. TRANSform
]]>

What's your reaction?
0Cool0Upset0Love0Lol

Alătură-te discuţiei

GLISEAZĂ ÎN SUS ⇢