Societatea civilă cere Parlamentului să respecte și să protejeze diversitatea familiei în RomâniaOrganizațiile semnatare solicită plenului Senatului României să respingă propunerea legislativă privind redefinirea familiei, întrucât aceasta nu este nici necesară, nici oportună și contravine standardelor de drepturile omului asumate de statul român și garantate cetățenilor prin articolul 26 din Constituția României, ce protejează viața privată și de familie a tuturor. Adevăratul scop al iniţiativei este acela de afirmare şi perpetuare a discriminării în baza orientării sexuale, scop care contravine dreptului la demnitate umană, obligației statului român de non-discriminare şi principiului egalităţii. Posibila suprapunere a referendumului cu alegerile parlamentare urmărește deturnarea procesului electoral, poluarea acestuia cu mesaje homofobe și limitarea posibilității de analiză corectă, de informare și educare a întregii societăți. Mai grav, organizarea unui referendum pe această falsă problemă a redefinirii familiei distrage atenția societății de la dificultățile majore cu care se confruntă familiile din România, precum sărăcia, lipsa accesului la educație și servicii de sănătate, șomajul, violența domestic și absența unor programe adecvate de protecție și asistență socială. Propunerea de modificare a Constituției, venită din partea unor organizații conservatoare și religioase, cu susținerea explicită a Bisericii Ortodoxe Române și a unor culte din România, departe de a rezolva o criză demografică așa cum se pretinde, vizează stigmatizarea persoanelor lesbiene, gay, bisexuale și transgender (LGBT) și excluderea lor, pe cât posibil, din societate, prin negarea unor drepturi civile, ce țin de reglementarea relațiilor interpersonale și protecția vieții lor familiale. Inițiativa urmărește substituirea instituțiilor civile ale statului, instituții deschise tuturor cetățenilor, și redefinirea acestora din perspectiva religioasă majoritară. Chiar mai îngrijorător este că aceste organizații vizează modificarea Constituției concomitent cu alegerile parlamentare din 2016, folosind deseori un discurs instigator la ură care are potențialul de a genera o întreagă campanie electorală bazată pe homofobie și nu pe proiecte politice. Acest fapt creează un risc major pentru siguranța persoanelor LGBT atât în spațiul public, cât și în mediul profesional, educațional sau în interacțiunea cu autoritățile publice.Parlamentarii, în analiza propunerii de modificare a Constituției, trebuie să rețină următoarele puncte:
- Propunerea de modificare a articolului 48 din Constituție constituie un exercițiu inutil, manipulator și generator de ură la nivelul întregii societăți – modificarea articolului 48 în modul solicitat de inițiatori nu aduce efecte juridice imediate în folosul persoanelor heterosexuale căsătorite sau care intenționează să se căsătorească și nu îmbunătățesc condiția familiei în societate.
- Modificarea articolului 48 pentru a reflecta protecția cuplurilor căsătorite heterosexuale doar în scop procreativ ignoră diversitatea intrinsecă a familiilor din România și riscă să scoată în afara protecției constituționale cuplurile heterosexuale stabile, dar necăsătorite, cuplurile heterosexuale căsătorite care nu au copii, cuplurile heterosexuale cu copii născuți în afara căsătoriei, familiile monopartentale, familiile extinse în care bunicii sau alte rude apropiate cresc copii, dar și familiile bazate pe cupluri de același sex, care în acest moment nu sunt protejate de nicio prevedere a legislației din România.
- Încălcarea dreptului la viață privată prin substituirea unei instituții civile cu una religioasă, nu trece testul constituțional de restrângere a drepturilor fundamentale, contravenind prevederilor constituționale și standardelor de drepturile omului asumate de stat.
- Politicile publice și cele constituționale nu se pot formula în baza unor prejudecăți. Mai mult, percepțiile sociale în privința persoanelor LGBT în România sunt în continuă schimbare, și nu putem formula politici constituționale în baza unor opinii și prejudecăți de moment, mai ales în condițiile în care opinia publică față de persoane LGBT a devenit mai tolerantă și inclusivă în ultimii 20 de ani.
- O analiză comprehensivă a instituției familiei în societatea românească, a diversității acestor modele existente, a nevoilor reale și a mijloacelor pe care statul le are la îndemână pentru a sprijini diversitatea familiilor nu poate fi realizată contra-cronometru, în context electoral, încurajând discursuri populiste nocive. În contextul dat, se urmărește exclusiv instrumentalizarea homofobiei și deturnarea dezbaterilor electorale legitime în cadrul unui referendum organizat ca mijloc de blamare și excludere a persoanelor homosexuale.
- ActiveWatch
- Agenția Împreună
- Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR)
- Asociația ACCEPT
- Asociața Ema
- Asociatia „Help to Heart (Ajuta Viata)”
- Asociația ANAIS
- ASOCIATIA ATELIERE FARA FRONTIERE
- Asociatia CERC – Centrul European de Resurse Creative
- Asociatia E-Civis
- Asociatia E-Romnja
- Asociatia Filiala Sfantul Stefan Barlad
- Asociația Front
- Asociatia Grupul Roman pentru Apararea Drepturilor Omului – GRADO
- Asociația HUMAN CATALYST
- Asociația Institutul Prezentului
- Asociația LGBTeam
- Asociatia Lindenfeld, programul Campanie Împotriva Homofobiei și Transfobiei
- Asociatia Maatka PHI
- Asociatia Mame pentru Mame
- Asociatia MetruCub – resurse pentru cultură
- Asociația Mișcarea Civică Miliția spirituală
- Asociatia Misiune Nobila
- Asociația Necuvinte
- Asociatia One World Romania
- Asociatia Pas Alternativ
- Asociatia Pentru Dialog Intercultural
- Asociatia pentru Libertate si Egalitate de Gen- A.L.E.G.
- Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc
- Asociația Plural
- Asociatia Sens Pozitiv
- Asociatia Solidaritatea pentru Libertatea de Constiinta
- Asociația SPICC (Solidaritate, Participare, Incluziune, Comunicare, Cooperare)
- Asociatia Umanista Romana
- ASOCIATIA VIITORUL TINERILOR
- ASUR – Asociația Secular-Umanistă din România
- ATU – asociatia pentru tranzitie urbana
- CARUSEL
- Centrul de Acţiune pentru Egalitate şi Drepturile Omului (ACTEDO)
- Centrul de Resurse Juridice
- Centrul de Resurse pentru participare publică – CeRe
- Centrul de Studii în Idei Politice (CeSIP)
- Centrul de Studii Internationale
- Centrul de Studii Juridice și Drepturile Omului
- Centrul Euroregional pentru Inițiatie Publice (ECPI)
- Centrul FILIA
- Centrul pentru Inovare Publică
- Centrul pentru Jurnalism Independent
- Centrul pentru Studiul Democratiei
- Consiliul Tineretului din Romania
- Federatia ONG Muntenia
- Fundatia Centrul de Mediere si Securitate Comunitara
- Fundatia Centrul Parteneriat pentru Egalitate
- Fundatia Centrul pentru Politici si Servicii de Sanatate
- FUNDATIA COMPARTIR
- Fundația Gabriela Tudor
- Fundatia Little Johns
- Fundatia PARADA
- Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile
- FUNDATIA PROIECTUL DE EDUCATIE CIVICA SI DEZVOLTARE ACADEMICA
- Funky Citizens
- Giuvlipen The Roma Feminist Theatre
- Institutul pentru Politici Publice
- Make a Point
- MCA ROMANIA – CENTRUL PENTRU MONITORIZAREA SI COMBATEREA ANTISEMITISMULUI DIN ROMANIA
- Median Research Centre
- MozaiQ
- Pieces of Heaven
- PSI România, programul Eu Sunt! Tu?
- Romanian Harm Reduction Network
- Romanian Women Lobby
- SEXUL vs BARZA
- Societatea Academică din România
- Societatea de Analize Feministe AnA
- Societatea de Educatie Contraceptiva si Sexuala (SECS)
- Societatea Independenta Romana a Drepturilor Omului – SIRDO
- Tineri pentru Tineri
- TRANSform